Apr 30, 2009

Selsema babi - Virus Influenza jenis A (H1N1)


Hari Rabu lepas ada sesi penerangan khas mengenai sindrom virus selsema babi dianjurkan oleh HSE Unit kat sini. Mungkin disebabkan staff di sini selalu ke luar negara. Sesi khas ini di kendalikan oleh Pejabat Kesihatan daerah Perak Tengah. Tapi sayangnya aku tak sempat menghadiri sesi ini di sebabkan pada masa yang sama aku ada trainining sistem baru. Banyak staf selalu ke luar negara termasuklah negara-negara yang terlibat dengan virus yang sedang menular sekarang. Nasib baik big boss aku pergi ke US bulan lepas ketika virus ni belum merebak lagi. kalau tidak kena kuarantin lah jawabnya.




Ada juga pendapat yang begitu sensasi bilamana virus ini dikatakan disebar secara sengaja untuk mendapat keuntungan dari penjualan anti virus yang dihasilkan oleh konglemerat-konglemerat barat. Apa yang sebenarnya berlaku hanya tuhan yang tahu tapi kita perlu mengambil iktibar dari apa yang berlaku.

Selsema Babi, merupakan satu penyakit respiratori (sistem pernafasan) yang selalu ditemui dalam kawanan babi, disebabkan oleh virus influenza jenis A (H1N1) yang telah mengalami mutasi dan menghasilkan strain baru. Selsema ini yang selalunya berlegar dalam spesis babi sahaja, dilihat mula menjangkiti manusia dan mula dikesan dalam manusia sejak 1988. Untuk perkembangan terkini boleh layari http://www.cdc.gov/h1n1flu/

Rasa ingin tahu secara lanjut tentang virus ini, terus aku cari artikel-artikel berkaitan babi. Ada akan sertakan serba sedikit tentang babi dan pengharamannya dalam Islam. Islam telah terlebih dahulu menghuraikan akibat buruk yang tersembunyi di dalam babi.

Dari Abdullah bin 'Amr r.a., Rasulullah s.a.w. bersabda:"Sampaikanlah PesanKu Biarpun Satu Ayat..."


Hal ini penting untuk diketahui, terutama oleh pemuda-pemuda kita yang sering pergi ke negara-negara Eropah dan Amerika di mana daging babi adalah makanan asas dalam hidangan mereka. Dalam kesempatan ini, saya fikir kembali kejadian yang berlangsung ketika Imam Muhammad Abduh mengunjungi Perancis. Mereka bertanya kepadanya mengenai rahsia diharamkannya babi dalam Islam.

Mereka bertanya kepada Imam, "Kalian (umat Islam) mengatakan bahwa babi haram,kerana ia memakan sampah yang mengandung cacing pita, mikroba-mikroba dan bakteria-bakteria lainnya. Hal itu sekarang ini sudah tidak ada.Kerana babi diternak dalam peternakan modern, dengan kebersihan terjamin, dan proses sterilisasi yang mencukupi. Bagaimana mungkin babi-babi itu terjangkit cacing pita atau bakteria dan mikroba lainnya.?

"Imam Muhammad Abduh tidak langsung menjawab pertanyaan itu, dan dengan kecerdikannya beliau meminta mereka untuk menghadirkan dua ekor ayam jantan beserta satu ayam betina, dan dua ekor babi jantan beserta satu babi betina mengetahui hal itu, mereka bertanya, " Untuk apa semua ini?" Beliau menjawab, " Penuhi apa yang saya pinta, maka akan saya perlihatkan suatu rahsia." Mereka memenuhi apa yang beliau pinta.

Kemudian beliau memerintahkan agar melepas dua ekor ayam jantan bersama satu ekor ayam betina dalam satu kandang. Kedua ayam jantan itu berkelahi dan saling membunuh, untuk mendapatkan ayam betina bagi dirinya sendiri, hingga salah satu dari keduanya hampir tewas. Beliau lalu memerintahkan agar mengurung kedua ayam tersebut.

Kemudian beliau memerintahkan mereka untuk melepas dua ekor babi jantan bersama dengan satu babi betina. Kali ini mereka menyaksikan keanehan. Babi jantan yang satu membantu temannya sesama jantan untuk melaksanakan hajat seksualnnya, tanpa rasa cemburu, tanpa harga diri atau keinginan untuk menjaga babi betina dari temannya.

Selanjutnya beliau berkata, "Saudara-saudara, daging babi membunuh ghirah' orang yang memakannya. Itulah yang terjadi pada kalian. Seorang lelaki dari kalian melihat isterinya bersama lelaki lain, dan membiarkannya tanpa rasa cemburu, dan seorang bapak di antara kalian melihat anak perempuannya bersama lelaki asing, dan kalian membiarkannya tanpa rasa cemburu, dan was-was, kerana daging babi itu menularkan sifat-sifatnya pada orang yang memakannya


video

Somewhere over the rainbow


Petang ni bila balik kerja hujan gerimis di tengah panas mula turun. Stress seharian di pejabat hilang seketika bila aku terpandang keindahan ciptaan tuhan. 2 lapis pelangi yang muncul serentak di waktu tu.
Subhanallah

Apr 29, 2009

Kerja oooo kerja

Dalam minggu ni terasa stress btul dengan kerja. banyak perubahan terpaksa di buat atas permintaan client dan juga top management. Selagi pertukaran ni berlaku next phase tak boleh nak jalan. Tunda lagi tapi deadline untuk keseluruhan nya tetap sama. Isk Isk Isk

Nak buat camana dah lumrah kerja ada pasang dan surut, sibuk dan lapang, gembira dan sedih.

Kat bawah ni ada artikel aku dapat kat internet mcmana nak kurangkan tahap stress

Stress Arrest

Your neck and back muscles feel taut. You're breathing hard and your heart feels like it's going to pump right of your chest. A long time ago, our forefathers experienced the same symptoms of stress. But instead of getting stuck in traffic jams or dealing with difficult clients, they worried about whether they could hunt anything down for dinner.Stress attacks everyone, whether you're the CEO of a maker company or a lowly-paid clerk. But not everyone suffers from the same type of stress. You're suffering from acute stress if stress attacks only when you're under pressure due to deadlines and problems at hand. The most common form of stress, acute stress is short-term and usually disappears once the stress factor is gone. Sadly, it also leaves you with a major headache and also an upset stomach.Chronic stress is what you should be worried about. A prolonged type of stress, it can take its toll on the mind and body. Unemployment, increasing standards of living and dealing with a dead-end relationship are major stress factors as they ignite feelings of helpless and lack of control. We may not be able to change stressful situations but we can control they way we react to these conditions. The first step is to identify the warning signs.



Stress SignStress causes hair loss and ultimately white hair as it shuts off supply of nutrients meant for the roots. Outbreaks of eczema and psoriasis can also be linked to stress. Stress can trigger off headaches, irritability, anxiety, depression and insomnia while asthma is made worse by stress. Moth ulcers are often symptoms of stress as are stomach ulcers, gastritis and increased cholesterol levels. In men, stress can result in impotence and premature ejaculation.
Worrying about stress is stressful. JEANINE LIEW teaches how to arrest the problem before it arrest you

The bad news is, stress can be deadly. Accumulated stress has been linked to heart failure and high blood pressure. In Japan, stress claims the lives of 10,000 Japanese men a year. The good news is, you can manage stress by being conscious of the situation and dealing with the pressure so that it doesn't become a danger to your health.

Ways to de-stress
[D] Deep breathing
The moment you feel tense, your breathing starts to become shallow. Stop hate you're doing and concentrate on taking in big gulps of air. Inhale through the nose and exhale through the mouth. Deep breathing helps to calm you down and get your heart rate back to normal.


[E] Eat well
Eating small meals and munching on healthy snacks several times a day help keep your blood sugar levels from fluctuating. A rich supply of omega-3 fatty acids from mackerel and sardines will help your nervous system function properly.



[S] Sleep well
A good night's sleep can make a world of difference. You're less likely to be grumpy anxious, and tense the next day. You'll be able to functions better, think faster and be more alert at your workplace.
[T] Tune in to some music
Whether it's pop music or orchestral number, music is said to soothe the nerves and help you cope with stress-related rises in blood pressure. It's cheap safe, enjoyable and has no side-effects.
[R] Relax
Though easioer said than done, tehre are special techniques taht you can learn to help you relax. one of these is called progressive muscle relaxation. You can do this either lying down or leaned back on your chair. Ideally, the place should be dimly lit and quiet. Spread your arms to your side withyour palms facing upwards. Make a tight fish with both hands and tense your entire body for 10 seconds before releasing. Now start from your feet, contacting and relaxing the muscles, like before, working your way up your legs, buttocks, back, chest, arms, neck, shoulders and face. This method is alos useful for curing insomia.




[E] Exercise
Stress depletes your energy levels and makes you fat. Stress prompt the release of the hormone cortisol which breaks down muscle proteins, hinder fat burning and causes fat to build up your body. Working out at the gym will overcome all these by burning off calories, reducing stress levels and enhancing your energy levels. A brisk walk is also a good way to work off the steam and leave you in a better mood.


[S] Scalp massage
Use your finger tips to tap your scalp followed by your forehead. This supposedly gives you a quick energy boost and clears you mind. Giving yourself a scalp massage is one stress relief tension in your head. Plus, it's one stress relief method you can practice in the office without drawing curious stares from your colleagues. With the tips of your finger tips, start from the tops of your head and work your way down to the neck.


[S] Save a stray
Pop by animal shelter like SPCA or PAWS to adopt a cat or dog. Pets are said to lower heart rates and reduce stress levels. Plus, you'll be helping to save an animal by giving it a home. And we all know how doing good deed always makes us feel better, don't we?

Extracted from : The Sun, 11.10.2006
Date published in myHRM: 16.10.2006


Apr 25, 2009

Happy Birthday my little princess from Abah




Hari ni genap 2 tahun umur my little princess. Sekejap saja rasanya masa berlalu. Teringat aku 2 tahun lepas saat menanti kelahirannya. 2 bulan my wife terpaksa stay kat Ipoh Specialist Hospital. Saat-saat yang paling aku ingat ialah bila my wife di usung masuk ke labour room. Memang betul kata pepatah penantian itu satu penyiksaan. Setiap minit yang berlalu umpama sejam di rasakan. Perasaan resah gelisah diganti dengan satu perasaan gembira yang tidak dapat digambarkan dengar kata bila aku pertama kali melihat wajah si kecil yang comel. Welcome aboard my little cute princess.


Hari ni keletah my little princess cukup menghiburkan ditambah dengan mulut nya yang begitu petah berkata-kata. Kata mak aku my little princess lebih mirip dari segi rupa dan perangainya dengan aku dan kata orang tua-tua kalau anak perempuan mirip abahnya memang bertuah. Sejuk perut mama yang mengandungkannya.


Happy Birthday Nor Zulfah Umairah. Abah always luv you. Be a good daughter and good sister to Mohammad Zakuan Ar Rayyan ya...

Apr 24, 2009

Tazkirah Jumaat - Pesan

خمسة أشياء كلنا نريدها و نحاول الحصول عليها
Lima perkara semua kita mahukannya dan kita usaha utk mendapatkannya

وجه جميل
wajah yang cantik


فلوس بالملاين
duit yang banyak



صحة قوية
kesihatan yang baik

اولاد شاطرين وفالحين مثلنا
anak2 yg cerdik dan berjaya macam kita


نوم عميق من دون مهدئات و أدوية
tidur yang nyenyak tanpa ganguan


سهلة جدا و بوصفة سحرية و سهلة تستغرق 15 دقيقة يومياً ! كيف؟؟؟؟؟
senang jer untuk mendapatkannya hanya 15minit setiap hari.


قال رسول الله صلى الله عليه وآله وسلم :
kata nabi saw :

من ترك صلاة الصبح فليس في وجهه نور و من ترك صلاة الظهر فليس في رزقه
siapa yang tinggalkan solat subuh tiadalah padanya nur di wajahnya dan siapa yang tinggalkan solat zohor tiadalah padanya rezki yang berkat

بركة و من ترك صلاة العصر فليس في جسمه قوة و من ترك صلاة المغرب فليس في
dan barang siapa yang tinggalkan solat asar tiadalah padanya kekuatan badan,dan siapa yang tinggalkan solat maghrib tiadalah padanya anak2 yang bermanfaat

أولاده ثمرة و من ترك صلاة العشاء فليس في نومه راحة
dan barangsiapa yang tinggalkan solat isyak tiadalah padanya tidur yang nyenyak

بلغ عن الرسول (صلى الله عليه وآله وسلم ) ولو آية
Sampaikanlah daripada nabi saw itu walaupun satu ayat

Apr 23, 2009

My little Prince


Semalam dapat call dari isteri bagitahu yang My little prince kena demam campak . Kesian betul umur baru masuk 8 bulan dah kena. Luluh hati tengok dia merenge-rengek tak sedap badan. Malamnya tidur tak lena bila asyik terbangun-bangun. Suhu badannya pulak kejap naik kejap turun.

But one thing for sure selera makan tetap ada. Itulah my little prince Mohammad Zakuan Ar Rayyan. Abah doakan semoga cepat sembuh. Amin



Powered by SantaBanta.com

Apr 22, 2009

Marriot dan Hilton



Minggu lepas aku berkesempatan untuk menginap di hotel Marriot Putrajaya dan hotel Hilton KL, dua nama besar dalam bidang perhotelan antarabangsa. Jenama Marriot selalunya dikaitkan dengan kemewahan manakala Hilton pula walaupun dikategorikan di dalam hotel mewah tapi lebih sinonim dengan "business hotel'.

Berbalik kepada Marriot Putrajaya, hotel ini berada di lokasi yang begitu ekslusif, terletak di atas bukit dan mempunyau kawasan yang luas. Lanskap sekitarnya direka sebegitu rupa untuk mencerminkan kemewahan jenamanya.

Manakala Hilton KL pula terletak di lokasi yang begitu strategik iaitu di kawasan KL Sentral. Kelebihan ini menjadi sebab utama business traveller untuk menginap di sini.



Dari segi interior dalaman bilik pula aku lebih berpuas hati dengan Hilton KL yang lebih terkini, mewah dan kontemporari walaupun kalau dikira dari segi keluasan tidaklah seluas bilik di Marriot Putrajaya.

Apr 19, 2009

New Life

Hari ni aku akhirnya dapat laptop baru. Sudah lama aku mengidam nak laptop baru yang lebih ringan dan "laju". Dalam banyak-banyak brand aku pilih Compaq Presario CQ40. Kalau travel atau outstation nanti taklah aku bersungut berat lak nak pikul laptop. Thanks Syam kerana telah bersusah payah tolong Ayah Chik beli laptop ni.


Harap-harapnya kerja-kerja aku menjadi lebih laju dan kualiti yang "tip top" jangan harapkan laptop jer baru tapi kerja di takuk lama.

Apr 17, 2009

Tazkirah Jumaat - Kuasa Doa

Seorang hamba Allah yang berjaya, telah jatuh di kamar mandi dan akhirnya stroke. Sudah 7 malam dirawat di RS di ruang ICU. Di saat orang-orang terlelap dalam mimpi malam, dalam dunia roh seorang malaikat menghampiri si pengarah yang terbaring tak berdaya. Malaikat memulakan pembicaraan, Kalau dalam waktu 24 jam ada 50 orang berdoa buat kesembuhanmu, maka kau akan hidup. Dan sebaliknya jika dalam 24 jam jumlah yang aku tetapkan belum terpenuhi, itu berertinya kau akan meninggal dunia! Kalau hanya mencari 50 orang, itu sangat mudah.'kata si pengarah ini dengan yakinnya. Setelah itu Malaikat pun pergi dan berjanji akan datang 1 jam sebelum batas waktu yang sudah disepakati. Tepat pukul 23:00, Malaikat kembali mengunjunginya; dengan bangganya si pengarah bertanya, Apakah esok pagi aku sudah pulih? Pastilah banyak yang berdoa buat aku, jumlah pekerja aku punya lebih dari 1000 orang, jadi kalau hanya mencari 50 orang yang berdoa pasti bukan perkara susah. Dengan lembut si Malaikat berkata, Anakku, aku sudah berkeliling mencari suara hati yang berdoa buatmu tapi sampai saat ini baru 3 orang yang berdoa buatmu, sementara waktumu tinggal 60 minit lagi. Rasanya mustahil kalau dalam waktu dekat ini ada 50 orang yang berdoa buat kesembuhanmu.

Tanpa menunggu reaksi dari si pengarah, si malaikat menunjukkan layar besar berupa TV siapa 3 orang yang berdoa buat kesembuhannya. Di layar itu terlihat wajah duka dari sang isteri, di sebelahnya ada 2 orang anak kecil, putera puterinya yang berdoa dengan khusuk dan nampak ada titisan air mata di pipi mereka. Kata Malaikat, Aku akan memberitahukanmu, kenapa Tuhan rindu memberikanmu kesempatan kedua? Itu kerana doa isterimu yang tidak putus-putus berharap akan kesembuhanmu. Kembali terlihat dimana si isteri sedang berdoa jam 2:00 subuh, Tuhan, aku tahu kalau selama hidupnya suamiku bukanlah suami atau ayah yang baik! Aku tahu dia sudah mengkhianati pernikahan kami, aku tahu dia tidak jujur dalam kerjanya, dan kalaupun dia memberikan sumbangan, itu hanya untuk popularity dan menaikkan namanya saja untuk menutupi perbuatannya yang tidak benar dihadapanMu.

Tapi Tuhan, tolong pandang anak-anak yang telah Engkau berikan pada kami, mereka masih memerlukan seorang ayah. Hambamu ini tidak mampu membesarkan mereka seorang diri. Dan setelah itu isterinya berhenti berkata-kata tapi air matanya semakin deras mengalir di pipinya yang kelihatan cengkung kerana kurang rehat. Melihat peristiwa itu, tanpa terasa, air mata mengalir di pipi pengarah ini. Timbul penyesalan bahwa selama ini bahawa dia bukanlah suami yang baik. Dan bukan ayah yang menjadi contoh bagi anak-anaknya. Malam ini dia baru menyadari betapa besar cinta isteri dan anak-anak padanya. Waktu terus berlalu, waktu yang dia miliki hanya 10 minit lagi, melihat waktu yang makin sempit semakin menangislah si pengarah ini,penyesalan yang luar biasa. Tapi waktunya sudah terlambat ! Tidak mungkin dalam waktu 10 minit ada yang berdoa 47 orang!

Dengan sedihnya dia bertanya, Apakah diantara pekerjaku, kaum kerabatku, teman kerja ku, teman organisasiku tidak ada yang berdoa buatku? Jawab si Malaikat, Ada beberapa yang berdoa buatmu.Tapi mereka tidak ikhlas. Bahkan ada yang mensyukuri penyakit yang kau derita saat ini. Itu semua karena selama ini kamu mementingkan diri, sombong, mengainaya pekerja, kejam, ego dan bukanlah pihak atasan yang baik. Bahkan kau sanggup memecat pekerja yang tidak bersalah dan yang tidak setimpal dengan kesalahannya. Si pengarah tertunduk lemah, dan pasrah kalau malam ini adalah malam yang terakhir buat dia. Tapi dia minta waktu sesaat untuk melihat anak dan si isteri yang setia menjaganya sepanjang malam.

Air matanya tambah deras, ketika melihat anaknya yang sulung tertidur di kerusi hospital dan si isteri yang kelihatan lelah juga tertidur di kerusi sambil memangku si bongsu. Ketika waktu menunjukkan pukul 24:00, tiba-tiba si Malaikat berkata, Anakku, Tuhan melihat air matamu dan penyesalanmu!! Kau tidak jadi meninggal dunia,kerana ada 47 orang yang berdoa buatmu tepat jam 24:00. Dengan hairan dan tidak percaya, si pengarah bertanya siapakah yang 47 orang itu. Sambil tersenyum si Malaikat menunjukkan suatu tempat yang pernah dia kunjungi bulan lalu. Bukankah itu Pusat Asuhan Anak Yatim? kata si pengarah perlahan. Benar anakku, kau pernah memberi bantuan bagi mereka beberapa bulan yang lalu, walau aku tahu tujuanmu saat itu hanya untuk mencari populariti saja dan untuk menarik perhatian kerajaan dan pelawat luar negeri.
Pagi tadi , salah seorang anak pusat asuhan tersebut membaca di surat khabar bahawa seorang pengarah terkena stroke dan sudah 7 hari di ICU. Setelah melihat gambar di surat khabar dan yakin kalau orang yang sedang koma adalah kamu, orang yang pernah menolong mereka dan akhirnya anak-anak yatim pusat asuhan sepakat berdoa buat kesembuhanmu.

Kuasa Doa
Doa sangat besar kuasanya. Kita malas. Tidak ada waktu. Beban untuk berdoa bagi orang lain. Ketika kita mengingat seorang sahabat lama/keluarga, kita fikir itu hanya kebetulan saja padahal seharusnya kita berdoa bagi dia. Mungkin saja pada saat kita mengingatnya dia dalam keadaan memerlukan doa dari orang-orang yang mengasihi dia. Disaat kita berdoa bagi orang lain, kita akan mendapatkan kekuatan baru dan kita boleh melihat kemuliaan Tuhan dari peristiwa yang terjadi. Hindarilah perbuatan menyakiti orang lain. Sebaliknya perbanyaklah berdoa buat orang lain. Kerana pahlawan sejati, bukan dilihat dari kekuatan fizikal dan hartanya,tapi dari kekuatan hatinya. Katakan ini dengan perlahan,

''Ya TUHAN saya mencintai-MU dan memerlukan- MU, datang dan terangilah hati kami. Ya Allah aku mohon pertolonganMu, jadikanlah aku ini hambaMu yang soleh, Ya Allah aku mohon pertolonganMu, jadikanlah aku ini hambaMu yang taat pada Mu, taat pada RasulMu s.a.w., taat pada kedua orang tuaku, ayahbonda ku tercinta, taat kepada semua guru murshidku yang telah membimbingku menuju jalan sampai kepada Mu. Ya Allah aku mohon pertolonganMu, jadikanlah aku ini hambaMu yang bijaksana hikmah yang dibekali olehMu ilmu yang menjadikan teguh pendirianku dalam bertaqwa mengabdikan diri pada Mu dengan penuh rasa syukur atas segala nikmat-nikmatMu wahai Tuhan yang berbelas kasih. " ..

Apr 10, 2009

Kesian

Pagi tadi dalam perjalanan nak ke pejabat aku dapat satu sms. Mama demam dan sakit badan. Kesian nya kat sayang abah ni. Katanya nak ke klinik pun tak larat. Takpe Mama nanti balik opis ni abah bawak ke klinik yea. Have a good rest ya. Umairah jangan kacau Mama, Mama nak rehat.

Tazkirah Jumaat: Tukang Kapak, Mungkar dan Nakir

Tazkirah Jumaat buat renungan semua...

Al-kisahnya seorang jutawan telah menulis satu wasiat -barang siapa yang dapat menjaganya di dalam kubur setelah beliau mati nanti akan diwarisi separuh dari harta peninggalannya. Lalu ditanya pada anak-anak semua adakah mereka sanggup menjaganya di dalam kubur nanti.

Lantas menjawab anak, mana mungkin kami sanggup menjagamu wahai ayah kerana pada masa itu ayah sudah pun menjadi mayat.

Selang keesokan dipanggil semua adik-beradiknya dan beliau berkata, "Wahai adik-adikku sekalian sanggupkah kamu menjaga akan daku setelah aku mati nanti bersama selama 40 hari di dalam kubur yang kuhias indah seperti banglo mewah ini dan aku juga akan memberi setengah daripada harta ku kepada di antara kamu yang sanggup bersamaku."

Adik-adiknya pun menjawab, "Wahai abangku, adakah engkau sudah gila mana mungkin manusia sanggup bersama mayat selama itu di atas bumi inikan pula di dalam tanah."

Lalu dengan sedih jutawan tersebut membawa diri ke kamarnya. Beliau masih bertegas dengan hajatnya yang ingin ditemani di dalam kubur nanti apabila beliau sudah mati nanti. Dipanggil setiausahanya supaya diwar-warkan di dalam akhbar dan media akan wasiatnya itu.



Akhirnya sampai jugalah hari di mana jutawan tersebut kembali ke rahmatullah. Kuburnya dihias indah dan digali seperti sebuah banglo di dalam tanah yang mempunyai kemudahan harian selama 40 hari.

Pada waktu yang sama seorang Tukang Kapak yang sangat miskin telah mendengar akan wasiat tersebut lalu diberitahu kepada isterinya apakah dia perlu mengambil kesempatan ini untuk menjadi kaya.

Isterinya berkata, “Wahai suamiku, apalah sangat menjaga mayat tersebut selama 40 hari dibandingkan kerja-kerjamu di dalam hutan bertemu harimau dan hantu bajang ketika menebang kayu. Lagi pun makanan disediakan.

Tukang kayu tersebut dengan tergesa-gesalah ke rumah jutawan tersebut untuk memaklumkan kepada waris jutawan tersebut akan niatnya.

Keesokan harinya dikebumikanlah jenazah jutawan tersebut walaupun mendapat bantahan dari orang-orang yang tahu akan agama. Si Tukang Kapak tu pun ikut sekali turun ke dalam tanah bersama kapaknya.

Setelah tujuh langkah para hadirin meninggalkan tanah perkuburan maka datanglah Mungkar dan Nakir ke dalam kubur tersebut.

Si Tukang Kapak yang tahu sedikit pasal agama menyedari akan siapa yang hadir itu pun menjauhkan diri dari mayat jutawan tersebut. Terdetik di fikirannya bahawa sudah tiba masanya jutawan tersebut akan disoal oleh Mungkar dan Nakir..

Tetapi sebaliknya yang berlaku, Mungkar dan Nakir telah menuju ke arahnya dan lalu berkata.

Apa yang kau buat di sini?

Aku menjaga mayat tersebut selama 40 hari untuk mendapat setengah harta wasiatnya.

Apa harta yang kau ada sekarang?

Aku cuma ada sebatang kapak ini sahaja untuk mencari rezeki.

Dari mana kau dapat kapak ni?



Aku membelinya.

Lalu hilanglah Mungkar dan Nakir di hari pertama di dalam kubur tersebut.

Hari kedua di tanya pula, apa yang kau buat dengan kapak ni?
Aku menebang pokok untuk dijadikan kayu api untuk dijual.

Hari ketiga di tanya lagi pasal kapak tersebut pokok siapa yang kau tebang dengan kapak ni? Kat hutan mana ada orang punya pokok.

Adakah kau pasti?

Lalu hilang lagi Mungkar dan Nakir hari ke empat.

Adakah kau potong pokok tersebut dengan kapak ini ukurannya dan beratnya sama untuk dijual?
Aku potong cincai-cincai je, mana boleh ukur sama rata lalu hilang dan muncul Mungkar dan Nakir tersebut selama 39 hari dan soalannya tetap sama berkisarkan kapak tersebut.


Di hari terakhir yang ke 40, datanglah Mungkar dan Nakir sekali lagi bertemu dengan Tukang Kapak tersebut.

Berkata Mungkar dan Nakir hari ini hari terakhir aku bersamamu buat seketika tapi aku akan bertanya pasal kapak ini. Belum sempat Mungkar dan Nakir menyoal beliau, si Tukang Kapak tersebut telah melarikan diri ke atas dan membuka pintu kubur tersebut.lalu di perhatikannya begitu ramai orang sudah menantikan kehadirannya untuk keluar dari kubur tersebut.

Si Tukang Kapak tersebut dengan tergesa-gesa keluar dan meninggalkan mereka semua dan sambil berkata ambillah korang semua harta tersebut dan aku tidak menginginkannya lagi.

Sesampai di rumahnya lalu si isteri berkata wahai suami ku, di manakah setengah harta peninggalan jutawan tersebut.

Maka jawab si Tukang Kapak. Aku tidak mahukannya lagi. Sedangkan harta aku yang ada kat dunia ini hanya kapak. Tapi apa yang di soal Mungkar dan Nakir selama 40 hari semuanya hanya pasal kapak ini. Apa akan jadi sekiranya harta aku begitu banyak. Bagaimana dapat aku menjawabnya.



Sama-sama kita renungkan kedudukan kita di muka bumi ini dan dengan apa yang kita miliki ini pernah kah kita bersyukur kepada Yang Maha Kuasa?

Apr 7, 2009

Pearl of the orient

Petang Jumaat aku mendapat panggilan dari boss aku untuk mengantikan beliau di sesi taklimat dan latihan data anjuran Bahagian Data MOHE di Sunway Hotel, Georgetown, Pulau Pinang pada hari Isnin.
Selepas balik bercuti dari Pulau Pangkor aku terus pack my travel bag untuk ke sana. Aku bertolak dari Kuala Kangsar pada pukul 5 petang dan selamat sampai di sana lebih kurang pukul 7 malam. perjalanan aku lancar cuma di beberapa tempat hujan turun dengan lebat.






Senang je nak cari lokasi hotel tempat aku menginap. Aku cuma perlu cari jalan ke georgetown dan cari KOMTAR. Sebelum aku bertolak ke sana aku dah search lokasi hotel di internet.


Malamnya aku pusing sekitar hotel untuk cari nasi kandar. Ada 2 kedai nasi kandar bersebelahan , aku pilih kedai nasi kandar Safa yang ramai orang (maybe sedap dan popular). Memang tepat pilihan aku, makanan kat situ memang sedap. Kat situ aku melihat satu adegan yang menunjukkan langkah ke arah satu Malaysia semakin hampir bilamana pengunjung kedai berbangsa Cina berborak dengan Mamak dalam bahasa Cina. Ermmm aku pulak bila lagi nak belajar Mandarin?





Sesi taklimat dan latihan bertukar menjadi sesi taklimat sahaja bila salah satu speaker dari Kuala Lumpur tertinggal flight beliau. taklimat di sampaikan oleh Pengarah bahagian data MOHE. Walaupun taklimat bermula dari pagi sehingga tengahari tapi cara penyampaian beliau membuatkan semua hadirin menumpukan sepenuh perhatian. Aku kena belajar ni. Aku lemah betul dalam teknik-teknik public speking nih. Sesi taklimat habis sepenuhnya pada pukul 1 tengahari.
















Selepas checkout aku pusing-pusing sekitar bandar dan tujuan utama aku ialah kawasan warisan dunia UNESCO. Kalau di lihat dari segi bentuk senibina sekitar bandar ia hampir menyerupai sekitar Jonker Street di Melaka. Banyak lagi bangunan sekitar yang kelihatan usang dan mencacatkan pemandangan mata perlu di baik pulih.



ketika balik dari Lebuh Acheh menuju ke pasar Chawarasta (betul ke sebutan eku nih) aku singgah sekejap di pusat urut orang buta. Untuk khidmat urut kaki selama 45 minit bayaran sebanyak RM25. memang berbaloi.

Aku menamatkan jalan-jalan cuci mata aku dengan singgah di pasar Chawarasta. Di sini banyak terdapat bermacam-macam jenis jeruk dan yang paling terkenal jeruk pala. Borong sakan aku kat sini. Boleh buat buah tangan untuk keluarga dan kawan-kawan di pejabat. Untuk ke tanah besar (Seberang Prai) aku naik feri. Ini pengalaman pertama aku memandu dan menaiki feri di Pulau Pinang.
















Insyaalah kalau ada kesempatan aku akan membawa keluarga aku bercuti di Batu Ferinnggi.