May 30, 2009

Taiping Bandar Warisan

Hari ni aku bawa family aku ke bandar Taiping yang digelar Bandar Warisan. Banyak tempat-tempat menarik kat area bandar Taiping antaranya Zoo Taiping, muzium, Taman Tasik Taiping dan Bukit Larut. Kali ni aku akan bawa family aku ke Zoo Taiping. Bulan lepas semasa pameran EDX yang dianjurkan di UTP, Majlis Perbandaran Taiping ada buat promosi ke Zoo Taiping dengan harga diskaun. sempatlah aku beli tiga keping tiket.

Aku bertolak dari Tasik Raban lebih kurang pukul 10 pagi. Kali ini aku ikut jalan lama dari Kuala Kangsar ke Taiping. Bukannya apa saja je nak cuba jalan nih yang tak pernah aku guna. Jalan lama nih agak sibuk sikit dengan lori-lori di kiri dan kanan jalan. lagipun di sekitar Bukit Gantang ada kilang simen yang agak besar jugak.

Ini kali pertama aku ke bandar Taiping, sebelum nih aku cuma lalu je. Last aku singgah area sana pun ketika aku pi hari keluarga UTP yang diadakan di Bukit Merah.



Aku sampai di Zoo Taiping lebih kurang pukul 11 lebih. Ramai jugak orang di pintu masuk Zoo, yelah hari pertama cuti persekolahan. Banyak rombongan sekolah kat sana.

Kat area luar zoo ada persembahan pentas. Majalah Libur ada buat program kat sana.

Bukan main seronok lagi aku tengok my little princess dapat naik train pusing satu zoo. Bukan main becok lagi mulut dia bila dia nampak banyak binatang secara live. Sebelum ni dia hanya dapat tengok melalui buku dan TV je.





Selepas habis pusing dengan mini train kami berjalan kaki pulak tengok sekeliling. Cantik jugak keadaan sekeliling, redup je suasana dengan pokok-pokok yang rimbun. tapi kalau tengok keadaan binatang-binatang kat sana nampak macam tak sihat je. Maybe sebab terkurung kot. Kesian diaorang yea.



Yang kelakarnya binatang akan kencing dan berak setiap kali Mama dan Bibik tengok kat diaorang. Hehehehehehe Kami jugak sempat disakat oleh beruk-beruk liar di sekitar zoo. Kali pertama nyaris kamera digital aku dibawak lari dan kali kedua 2 botol air kami pulak sempat dilarikan oleh kumpulan beruk-beruk nih. Bukan kami saja yang dikacaunya. Nampaknya pihak pengurusan zoo kena ambil langkah pencegahan sebelum apa-apa yang tidak diingini berlaku di kemudian hari.



Selepas menghabiskan masa selama 4 jam lebih kami bertolak pulang ke Tasik Raban. kali ni aku pilih untuk menggunakan lebuhraya pulak. Dalam perjalanan pulang kami singgah majan di hentian rehat Bukit Gantang. Dalam pukul 3 lebih aku selamat sampai di Tasik Raban.

No comments: