Oct 28, 2010

Awas gajah melintas

Dalam perjalanan pulang dari business trip ke Terengganu aku mengalami satu kejadian yang begitu mendebarkan.

Sebelum ni aku banyak mendengar cerita dari kawan-kawan tentang mereka terserempak dengan gajah di Jalan Timur-Barat di kawasan Jeli-Gerik. Kalau di ikutkan memanglah kawasan tu kawasan hutan tebal dan lazimnya menjadi tempat tinggal mereka. Dan di beberapa tempat memang terdapat signboard kawasan gajah melintas. Inilah satu-satunya kawasan yang terdapat signboard kawasan gajah melintas. Di kawasan tu memang ada signboard menerangkan apa yang kita perlu buat kalau terserempak dengan gajah. Antaranya ialah padamkan lampu kereta dan jangan bunyikan hon.





Dipendekkan cerita... semasa aku sedang memandu pulang di jalan tersebut, di waktu maghrib tetiba je kawan aku menjerit, "ada gajah kat depan". Aku terus je padamkan lampu kereta dan cepat mengelak dari terlanggar gajah. Yang aku nampak ada 2 ekor gajah, satu gajah dewasa dan satu lagi anak gajah. Mungkin mak dan anak lah kot.

Nasib baik aku cepat bertindak.

No comments: