Mar 23, 2012

Kulim, Kedah


Aku mendapat posting untuk ke UniKL MSI di Kulim Kedah. Taklah jauh sangat perjalanan ke sana sekadar 172km. Ini kali pertama aku ke sana. Bandar Kulim Kedah terbahagi kepada dua bahagian iaitu badnar lama dan bandar baru. Kawasan ini berkembang cepat dengan adanya kawasan perindutrian Kulim dan beberapa Institut pengajian Tinggi. Tune Hotel pun ada membuka cawangannya di kawasan ini. Itu Menunjukkan potensi yang bagus untuk pembangunan Kulim.

Aku menginap di Hotel Seri Malaysia Kulim, satu-satunya hotel terbaik di kawasan ini. Sebelum ini aku banyak mendengar berita-berita yang kurang disenangi berkenaan servis di Rangkaian Hotel Seri Malaysia tapi Alhamdullilah sepanjang menginap di sana semuanya OK. Servis yang disediakan di sana sepatutnya boleh diperbaiki lagi terutama kepelbagaian menu sarapan pagi dan servis tambahan lain.

Kali ini aku ke Kulim untuk mewakili UTP ke Karnival Pendidikan Kerjaya. IPTA, IPTS & Kemahiran. Kira-kiranya untuk "menjual" nama UTP kepada bakal-bakal pelajar yang berpotensi. Sambutan cukup baik sepanjang aku di sana. Kadang-kadang tak menang tangan dibuatnya. Rata-ratanya pelajar sudah mengenali UTP cuma pertanyaan banyak bertumpu kepada kelayakan masuk dan kos pengajian. Umum masih menganggap kelayakan masuk ke UTP terlampau tinggi jadi mereka takut untuk memohon dengan keputusan yang tak begitu bagus.

Aku sempat meronda-ronda di sekeliling bandar untuk melihat suasana bandar Kulim. Bahagian bandar lama begitu menarik untuk diterokai. Banyak bangunan lama masih dikekalkan. Jika di jaga dengan baik bangunan-bangunan ini boleh menjadi tumpuan pelancong sepertimana bangunan-bangunan lama di Kota SIngapura.



No comments: