Mar 19, 2012

Percutian keluarga di Jakarta, Indonesia

Selepas berpenat lelah menguruskan kenduri my beloved little sister aku mengambil kesempatan membawa famili aku bercuti di Jakarta, Indonesia. Percutian selama 3 malam 2 hari.




Jakarta, ibu negara Indonesia memang satu kota yang besar dan dipenuhi oleh orang pada setiap masa. Berkepadatan penduduk sebanyak10,187,599, dapat kita bayangkan kemeriahan kota metropolitan ini. Kalau di lihat dengan mata kasar dapat dilihat perbezaan yang nyata di antara yang kaya dengan yang miskin. Golongan miskin dapat di lihat dimana-mana. Bahkan ditengah-tengah kesesakan (macet) jalanraya dapat dilihat pengemis dan penjual yang datang ke kereta untuk mengemis dan mejual barangan mereka. Boleh dikatakan mereka bekerja kuat untuk mencari rezeki di sini disebabkan persaingan antara satu sama lain dan jumlah penduduk yang padat di Kota Jakarta. Satu lagi dapat dilihat di jalan raya, jumlah motorsikal yang banyak mendominasi jalanraya dan bagi pemandu kereta, lori dan teksi pula hon menjadi satu kebiasaan. Satu lorong khas di khususkan untuk laluan bas (Trans Jakarta). Dan walaupun jalan begitu sesak mereka tidak akan memasuki laluan tersebut.



Di Jakarta aku dan famili memilih hotel penginapan di kawasan Mangga Besar. Dari bilik hotel aku dapat melihat dengan jelas Pelabuhan Tanjong Priok. Di sini aku boleh digolongkan dalam golongan jutawan (rupiah) hehehehehe.



Kami sempat melawat Monas (Monumen Nasional), Masjid Istiqlal, Stadium Gelora Bung Karno. Isteriku mengambil kesempatan untuk shopping sakan di sini terutama di pusat membeli belah "Tanah Abang". Harga di sini banyak berbeza dengan harga di Malaysia.


Sepanjang kami di Jakarta, kami ditemani kawan lama aku iaitu Abdul Rahman. Dia banyak membantu untuk menguruskan percutian kami dan tawar menawar ketika membeli belah. Terima kasih Adik Oman.



1 comment:

Indra Al Ghazali said...

jakarta merupakan miniaturnya indonesia