Aug 17, 2008

Musang Berjanggut

Dalam menekan butan menu kat ASTRO remote tetiba terlihat ada citer "Musang Berjanggut" tengah di tayangkan. Filem terbitan tahun 1959. Seronok jugak sekali sekala tengok citer lama2 nih dan yang istimewanya dengan citer P. Ramlee nih ialah kita takkan boring walaupun dah berpuluh2 kali tengok. Itulah yang istimewanya dengan buah tangan seniman lagenda nih. Satu citer yang penuh falsafah dan pengajaran terutama saat pertemuan di antara Tun Nila Utama (P. Ramlee) dan Puspa Wangi (Saadiah). Semua perkara ada maksud tersurat dan tersiratnya. Melalui citer nih jugak kita boleh melihat dan menghayati cara2 orang dulu2 yang penuh dengan sopan santun dan macamana melayan tetamu walaupun tetamu tuh tak di kenali langsung.
Cuma satu jer, dalam beberapa adegan ada dialog yang tak berapa sesuai terutama bila ada kanak2 yang melihatnya. Antaranya ialah bila Puspa Wangi mengatakan ibunya (Tanggi) bodoh dan juga cara ibunya dan ayahnya (Kemenyan) bercakap antara satu sama lain kadangkala terdengar kasar dan dikhuatiri akan jadi ikutan kanak2 dan golongan muda.
Lagu2 dalam citer nih pun menarik dan penuh nostalgia. Lagu2 yang kita dah biasa semenjak dari kecil lagi seperti lagu "Nenek2 Sibongkok Tiga". Di babak2 akhir citer nih kita dapat tengok gelagat2 pembesar2 (atau dalam konteks sekarang menteri kabinet) mengatal. Buruk betul rupanya, kelakar nya jangan cakaplah. Tak boleh nak salahkan mereka jugak. Sapalah yang tak tergoda bila dapat melihat rupa Puspawangi (seniwati Saadiah) yang bergetah tuh :)

No comments: