Mar 12, 2009

3H 2M

Alhamdullilah my trip to Kuching berjalan dengan lancar sekali. Ma pun nampak begitu gembira sekali walaupun mengadu lenguh2 sakit lutut.


Hari Jumaat pagi aku drive ke LCCT dari Sri Iskandar. Kalau diikutkan aku boleh ambil bas TRITON dari Ipoh terus ke LCCT tapi aku lebih suka drive sebab boleh buat hal sendiri. Lebih bebas. Boleh berhenti dimana-mana saja, walaupun pada hakikatnya letih sikit. Aku sampai di LCCT pukul 10am. Kira sempatlah lah nak rehat sekejap sebelum check in.


Dalam flight, aku dan family dapat seat row depan mungin sebab keutamaan diberi kepada penumpang yang berumur dan kanak-kanak (my little princess, my little prince dan Ma). Ada kelebihan jugak bawak anak berjalan ni ya. Walaupun satu row ada 3 seats tapi Ma terpaksa duduk di row lain kerana mengikut polisi satu row tidak boleh melebihi 4 orang. Ini kerana jika berlaku kecemasan, topeng gas cuma ada 4 sahaja. Tak kisahlah lagipun Ma dipindahkan ke row sebelah jer. Satu benda yang aku baru perasan kali ni bila aku naik Airasia ialah kalau dulu kita boleh memilih mana-mana seat (free seating arrangement) tapi kali ni setiap passenger sudah di assign their own seat number.

Dari Airport kami terus ke hotel. Aku stay di Grand Margherita hotel (dulu dikenali dengan nama Holiday Inn). Oleh kerana trip kali ni ramai sikit jadi aku booked Executive Studio, aku dapat bilik di Executive level dan yang paling aku suka ialah express check in dan chekout disediakan untuk level ni. Harga memanglah mahal sikit tapi memandangkan jumlah kami agak ramai dan Ma xnak stay sorang-sorang dalam bilik lain. Aku betul-betul puas hati dengan layanan dari staff kat sana. Mula2 suspens jugak sbb aku pernah terbaca di web beberapa overseas customer complain mengenai servis dan bilik kat sini. Maybe dari segi interior kena refurbish sikit kot untuk nampak up to date kalau nak bersaing dengan jiran-jiran terdekat seperti Hilton Hotel.


Sabtu pagi, aku dah arrange family trip to Kampung Budaya Sarawak thru hotel travel agency, Matahari. Tiket masuk still RM60 per person tapi pengalaman didalamnya dijamin berbaloi. Ni berdasarkan pengalaman pertama aku dulu. Kesian tengok Ma, lenguh kaki dibuatnya turun naik tangga kat sana. Tapi dia nampak begitu bersemangat sekali. Yelah kali pertama dia lihat benda-benda baru kat sana. Kelakar betul aku tengok expression muka Ma bila dia tengok staff lelaki kat sana pakai cawat. Hehehehehe.

Sempat juga aku mencuba skill aku menyumpitkat rumah kaum Penan. Boleh tahan jugak hasilnya kira kalau nak dibagi markah bolehlah 80/100

Dewan persembahan budaya yang biasa digunakan tengah di ubah suai jadi semua persembahan dibuat di Dewan Lagenda. Suasananya begitu lain kalau nak dibandingkan dengan dewan dulu yang lebih selesa dan juga lengkap dengan pentas. Kali ni aku jugak perasan jumlah tarian masa persembahan kurang kalau nak dibandingkan dengan dulu.




Petangnya aku bawa my family ke Pasar Satok. Kat sini semuanya ada. Banyak jugak Sayang dan Ma borong barang. Aku jadi tukang bawak barang lak. Takpelah sekali sekala. Dah nature orang pompuan kalau tak shopping tak sah.


Gelang dari kayu, dan manik yang sempat aku beli untuk ole-ole buat opismates


My little Princess leka dengan cat statue di Waterfront

Last day sebelum bertolak ke airport Sayang danMa shopping lagi kat deretan kedai berhadapan dengan waterfront. Tambah lagi barang yang diborongnya. Kalau datang dengan 2 beg saja tapi bila balik bertambah jadi 4 beg. Isk isk isk ... cuti-cuti Malaysia.

No comments: