Mar 25, 2009

Hari Rabu yang dinanti

Hari Rabu dan Jumaat adalah hari yang paling aku tunggu-tunggu kerana aku akan pergi menjenguk family aku di Tasik Raban, Lenggong. Inilah cabaran bagi aku sekeluarga bila kami terpaksa duduk berasingan kerana pemohonan pertukaran sayang dari daerah Hulu Perak ke daerah Perak Tengah masih tidak diluluskan lagi. Permohonan keenam baru dihantar minggu lepas. Usaha tangga kejayaan. Amin. Perjalanan ke sana dari Sri Iskandar memakan masa lebih kurang satu jam setengah. Jauh jugak tuh.


Untuk ke sana aku ada 3 route pilihan, samada melalui highway Utara Selatan dan exit di Kuala Kangsar, melalui Manong atau pun melalui Chopin dan Kampung Senggang. Semua ada kelebihan masing-masing. Route pertama aku selalu guna bila aku dari Tasik Raban ke Sri Iskandar kerana aku lebih selesa memecut di highway dari memandu di kampung pada pagi hari. Jika melalui jalan kampong aku terpaksa lebih berhati-hati dengan kanak-kanak yang berjalan ke sekolah pada pagi-pagi hari. Kalau perjalanan petang aku akan pilih samada melalui Manong atau Chopin. Dapat menikmati pemandangan kampong yang tenang dan mendamaikan.

Langit dah mula kelam semenjak aku di Sri Iskandar lagi tanda hujan lebat akan turun pada bila-bila masa saja. Tak sampai 15 minit ketika aku melewati pekan Parit hujan mula turun. Alhamdullilah sejuk sikit muka bumi ni setelah 3 hari panas terik. Kadang-kadang bila panas kita bersungut nak hujan tapi bila hujan kita bersungut nak panas, Sudah lumrah manusia tidak akan pernah puas dengan apa yang diberi.

Perjalanan aku terpaksa di perlahankan sedikit. Dengan jalan berbukit dan bengkang bengkok aku terpaksa extra carefull tambahan lagi dengan jalan yang licin dan hujan lebat yang menghadkan pandangan hadapan.

Pukul 8.15malam aku selamat sampai di Tasik Raban. Letih segera hilang bila terpandang muka-muka keluargaku yang menyambut kedatangan ku.

2 comments:

nino mok said...

saya juga suka lalu kot manong bila balik k.kangsar. suasana kampung di kiri kanan jalan amat mendamaikan jiwa.

Tinta dari Lembah Kinta said...

Suka tengok suasana kampung yang begitu relax dan mendamaikan